Telefoonnummer

06

Email

info@happyheaps.nl

Rooster

PAUZE zie BLOG bericht

Yin Yoga is een yogavorm die vrij simpel is maar simpel staat niet altijd voor makkelijk. Het kan namelijk een heel uitdagende vorm zijn voor de meeste die een druk bestaan leven. Yin Yoga is een meditatieve vorm van yoga; je hoort mij ook wel Chill yoga zeggen. Tijdens het aanhouden van de houding, genaamd asana, ga je met je aandacht naar binnen, zodat je kunt erkennen en herkennen wat er diep van binnen in je leeft.

Het is een yogavorm waarin je een houding lang en ontspannen aanhoudt in stilte waardoor het een koele oefening is. Voor het lichaam is het daarom fijn om je warm aan te kleden met een vest en sokken. Er wordt rijkelijk gebruik gemaakt van ondersteuning tijdens de asana. Door de warmte en ondersteuning ontspannen je spieren makkelijker en deze ontspanning heeft vervolgens effect op onze lichaamscellen en weefsels namelijk bindweefsel, gewrichtsbanden, gewrichten, botten, organen, zenuwstelsel, energiebanen en fascia. In tegenstelling van de ‘kracht/yang’ yogavormen waar de spieren juist bewegen en worden aangespannen en door de inspanning vanzelf warm worden.  

Waar komt deze vorm van yoga vandaan?
Het aanhouden van houding voor een langere periode en andere technieken gerelateerd aan Yin yoga wordt in China en Taiwan al eeuwen beoefend. Het was onderdeel van Daoist Yoga; samen met ademhalingstechnieken werd dit geleerd aan Kung Fu leerlingen. De term Yin Yoga is ontstaan in Californië en bestaat uit 27 verschillende houdingen, onderwijs begon in de Westerse wereld in de late jaren 70.

Yin en Yang zijn tegenoverstelling gebaseerd op de natuur.
Yin staat voor stabiliteit, stilte, passief, aarde, introvert en in het lichaam de gewrichtsbanden, gewrichten en fascia.
Yang staat voor kracht, bewegen, spanning, actiemodus, extrovert, spieren en bloedsomloop.

Alles is energie
In een wereld waar energie alles is, we willen namelijk allemaal elke dag het beste uit onszelf halen en daar hebben we energie voor nodig. Yin yoga werkt bevorderlijk voor de energiestroom in je lichaam en organen. Om ons gezond te voelen hebben we goed werkende organen en spieren nodig die allemaal met elkaar samen kunnen werken. Deze energiestromen lopen door banen in je lichaam. Deze energiebanen worden (volgens de Traditionele Chinese Medicine) Meridianen genoemd. Door het stretchen van de spieren komen spanningen en stress (soms negatieve energie) los. Op deze manier creëer je niet alleen ruimte en levensenergie in je lichaam, maar ook in je hoofd en je hart. Tijdens de asana’s heb je namelijk de ruimte om gedachten en gevoelens te observeren.

Voordelen Yin yoga 

  • Verhoogd de bloedsomloop
  • Verbetert je flexibiliteit 
  • Geeft balans en kalmte voor de geest
  • Verlaagd stress en paniek 
  • Releases fascia
    (fascia is een vorm van bindweefsel, wat ons hele lichaam met elkaar verbindt en zit als lagen onder de huid en rondom de spieren, botten, gewrichten en organen)
  • Creëert meer ontspanning in lichaam
  • Soepel houden van de gewrichten
    (knieën, ellebogen, schouders etc.)
  • Verbetering van de werking van je organen en immuunsysteem
  • En zoooooveel meer….

Voor wie is Yin Yoga bestemd?
Every-body! Yin Yoga kan helend werken voor mensen waarbij de balans tussen Yin~ontspanningYang~spanning zoek is. In ons drukke bestaan is de Yang energie vaak overheersend. Yin Yoga kan je helpen om deze balans weer terug te vinden. De meeste Yin yoga beoefenaars genieten van de rust die ze ervaren tijdens de les. Doordat de poses langere tijd aangehouden worden krijgen ze de kans om op hun eigen tempo in de houding te komen. Hierdoor kun je je lichaam beter kan aanvoelen en observeren tijdens de oefening.

De vier Yin yoga stappen per houding

  1. Zoek je grens op: kom langzaam in de houding en luister naar je lichaam.
    Voel je een aangenaam gevoel/strekking? Dat is goed, want wanneer je merkt dat je je niet meer kan ontspannen of je voelt (prikkende) pijn dan pas je de houding aan. 
  2. Wees stil: ontspan en geef je over aan de houding die je lichaam heeft gekozen door geen (grote) bewegingen te maken. 
  3. Blijf in de houding: ga in het begin voor 1-3 minuten, bouw op naar 5 minuten of meer.
  4. Kom uit de houding zo bewust, voorzichtig en langzzzzzzzaam mogelijk 

Best veel om te onthouden… ~ lichaam in nieuwe gekke houding ~ gedachten is dit normaal? ~ emoties boosheid als je ego zegt dat je beter moet.
I feel you!! Zelf heb ik deze verschillende struggles ook zo af en toe. Yin Yoga helpt om jezelf beter te leren kennen en om meer liefde voor jezelf te voelen. En hey, je hebt een fijne yogadocent zoals ik, die je stap voor stap door de Yin Yoga houdingen heen zal praten. 

Als je meer wil leren over Yin Yoga, je graag je Yin en Yang energie meer in balans wil brengen, je een rustige vorm van Yoga wil beoefenen, let me know & meld je aan voor een lesje at Happy Heaps in Voorhout.

Liefs Stephanie

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.